Конспекти уроків



Перший урок
УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА
Мета:  формувати в учнів розуміння єдності й цілісності України, її   багатонаціонального народу як національної ідеї розвитку вільної, незалежної, демократичної та заможної держави.
             Завдання: ознайомити учнів з основними історичними подіями становлення державності України; формувати відчуття приналежності до України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави та українського народу; формувати готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни; виховувати повагу до державних символів, шанобливе ставлення                       до традицій українців та представників інших національностей, що населяють країну.
Обладнання:  зображення державних символів, географічна карта України, портрети відомих українців, афоризми про патріотизм, боротьбу за свободу, відео- та аудіозаписи, презентація «Моя країна» (слайд-шоу)
Форма проведення: урок-діалог із використанням інформаційно-комунікаційних   та інтерактивних технологій.
Епіграфи до уроку:                                              В єдності сила народу,
                                                                         Боже, нам єдність подай!
З духовної пісні
ХІД УРОКУ
 І.Організаційний етап. Мобілізація уваги учнів.
    Перегляд відеозвернення театру тіней Fireflies «Україна єдина. Страна одна» ( Слайл 1)
II.    Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми та очікуваних результатів уроку.
Вступне слово класного керівника.
– Ми недарма розпочали Перший урок 2014/2015 навчального року з перегляду відеозвернення Театру тіней  із міста Чернігова  «Україна єдина. Страна одна». Адже тема нашого уроку – «Україна – єдина країна». Чим обумовлений вибір саме такої теми, гадаю, всім зрозуміло – це, насамперед, суспільно-політична ситуація та події останніх місяців у нашій країні, окупація Російською Федерацією Криму, збройні акції російських терористів у східних регіонах України.
Про єдину Україну сьогодні говорять не лише в Тернополі та Чернігові,  але і в Одесі та Ужгороді, Харкові та Миколаєві, Луцьку та Запоріжжі, Житомирі та Чернівцях, Києві та Львові, у всіх містах та селах нашої держави. Говорять дорослі і діти, відомі політики, спортсмени, діячі науки і культури та прості громадяни, українці та представники інших національностей, що населяють нашу країну. Адже Батьківщина у кожної людини одна, а наша Батьківщина - Україна.
 Виразне читання учнем вірша про Україну.
                   Є багато країн на землі,
                  В них озера, річки і долини,
                  Є країни великі й малі,
                  Та найкраща завжди – Батьківщина!
                   Є багато квіток запашних,
                   Кожна квітка красу свою має,
                   Та гарніші завжди поміж них
                   Ті, що квітнуть у рідному краї.
                    Є багато пташок голосних,
                    Любі-милі нам співи пташині,
                    Та завжди наймилішими з них
                     Будуть ті, що у рідній країні.
                     І тому найдорожчою нам
                     Є і буде у кожну хвилину
                     Серед інших країн лиш одна –
                     Дорога нам усім Україна!         
Розповідь класного керівника або заздалегідь підготовленого учня із використанням географічної карти України.
– Подивіться на карту України. Чи знаєте ви, що:
* Україна – це європейська держава, що займає південний захід Східноєвропейської рівнини (95% території) та частину пасма Українських Карпат і Кримських гір (5% території). З півночі на південь Україна простягається на 893 км., із заходу на схід - на 1316 км;
* Україна має спільні кордони: на півночі - з Білорусією (891км), на північному сході та сході - з Російською Федерацією (1789 км), на північному заході - з Польщею (428 км), на заході - з Словаччиною (98 км), на південному заході - з Угорщиною (103 км), Румунією (286 км), Молдовою (939 км). Загальна довжина кордонів - 4558 км;
* Україна розташована в помірних широтах північної півкулі Землі й має широкий вихід до Чорного та Азовського морів;
* Україна розташована майже в трьох годинних поясах;
* поблизу села Ділове Рахівського району Закарпатської області міститься географічний центр Європи;
* Україна займає понад 5,7% території Європи і 0,44% території світу;
* територія України становить 603,7 тис. кв. км. За площею вона перевищує такі великі країни Європи, як Франція, Іспанія, Швеція, ФРН;
* територіально Україна є унітарною державою, яка включає Автономну Республіку Крим, 24 області та міста Київ і Севастополь;
* за останніми даними, населення України становить близько 46 млн. осіб, і за чисельністю населення наша країна займає п'яте місце в Європі після Німеччини, Італії, Великобританії, Франції. Крім українців, в Україні проживають представники понад 110 національностей – росіяни, євреї, білоруси, молдовани, болгари, поляки, угорці, румуни, греки, вірмени, цигани, німці, азербайджанці, гагаузи, узбеки, литовці, чехи, словаки, туркмени та інші;
* положення на межі західних і східних народів та культур значною мірою позначилося на історії та розвиткові держави. Певною мірою воно визначає і її сучасне  та майбутнє.
Проблемні питання.
                   Чи можна після почутого стверджувати, що Україна – єдина країна? Що, на вашу думку, може єднати громадян нашої держави? Спробуймо знайти відповіді на ці питання, вплітаючи їх у своєрідний стилізований український віночок (інтерактивна вправа «Дерево рішень»).
 І першою у цьому вінку буде квітка із написом «Територія».
Квітка 2. Державні символи.
                   Які ви знаєте  державні символи України? Що вони означають? Яким повинне бути ставлення українців до символів своєї держави?
       Квітка 3. Народні скарби.
– Крім державних, українці ще мають і національна символи – народні скарби, які передаються із покоління у покоління і за якими нас пізнають у всьому світі. Назвіть їх та розкажіть, що вони символізують.

Учитель: А зараз пропоную вам відчути себе знавцями нашої культури. (Слайд 7-9)
1. Кольори нашого державного прапора (жовтий і синій).
2. Розкажіть перші стрічки національного Гімну (…).
3. Президент України (Петро Порошенко).
4. Дерево, яке освячується в церкві перед Пасхою. Воно охороняє від злих сил (верба).
5. Старовинний обряд славлення різдвяних свят піснями (коляда).
6. Кущ оспіваний в українських народних піснях, символ дівочої вроди (калина).
7. Дерево-символ, з яким в українських народних піснях і переказах порівнюють струнких дівчат (тополя).
8. Український народний духовий інструмент з дерева або очерету, що має форму трубки з отворами (сопілка).
9. Чим прикрашають голову українські дівчата (вінок).
10. Національний символ України. Матері дарують його своїм дітям на щастя, на долю, відряджаючи у далеку дорогу (рушник).

Квітка 4. Славне минуле України.
Україна як незалежна держава існує не так довго – лише 23 роки. Та молода країна  має давню і славну минувшину. Існування могутньої Київської держави Володимира Великого, Ярослава Мудрого, створення першої християнської республіки в Європі – Запорізької Січі, започаткування власної державності в Українській Народній Республіці – це ті факти з історії України, які єднають всіх українців, викликають почуття гордості за наш народ, нашу країну. Та особливе місце в історії України займають події, що відбулися 22 січня 1919 року на Софійській площі в Києві та знайшли своє продовження уже в новітні часи.
Виразне читання учнем вірша Дмитра Чередниченка «Єдина Україна»
Нехай ніхто не половинить,
Твоїх земель не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на всіх у нас одна.
Одна від Заходу й до Сходу
Володарка земель і вод -
Ніхто не ділить хай народу,
Бо не поділиться народ.
І козаки, й стрільці січові
За тебе гинули в полях.
У небесах сузір'я Лева
Нам світить на Чумацький Шлях.
Стражденна чаєчко-небого,
Єдині два твої крила.
Виходим, нене, у дорогу,
Аби ти вільною була.
Нехай ніхто не половинить
Твоїх земель, не розтина,
Бо ти єдина, Україно,
Бо ти на світі в нас одна.
Квітка 5. Волелюбність.
                   На всіх етапах становлення український народ демонстрував національний дух і прагнення жити вільно і незалежно, у мирі та злагоді з іншими народами. Проголошення 24 серпня 1991 року незалежності України, прояв  громадянської активності під час Помаранчевої революції 2004 року, і, звичайно, Революція гідності, Майдан, що призвели до політичних та суспільних змін в Україні, подвиги українських військових та добровольців у боротьбі із російськими бойовиками, які тероризують східні регіони України, відкрили нову сторінку в історії нашої держави.
Як ви вважаєте, ці події роз’єднали чи, навпаки, ще більше об’єднали Україну?
Учні можуть розповісти про героїв Майдану – вихідців із різних куточків України, про Небесну сотню, трагічний список якої відкрили вірменин Сергій Нігоян та білорус Михайло Жизневський, про хлопців із Західної, Центральної, Південної України, які визволяють від сепаратистів та російських найманців міста і села Донбасу, про переселенців із зони АТО, яким сьогодні допомагає вся Україна, тощо.
Якщо дозволить час, можна запропонувати учням переглянути кліп «Україна єдина! Пісні з АТО»
На жаль, у боротьбі за волю і єдність України поклали свої молоді життя сотні українців. Серед них – і наші земляки: герої Небесної сотні Ігор Костенко, Василь Мойсей (Бучацький район), Устим Голоднюк, Назар Войтович (Збаразький район), Олександр Капінос (Кременецький район) та учасники АТО – Микола Русак (Гусятинський район), Олег Гулько, Орест Квач (Заліщицький район), Андрій Чабан (Збаразький район), Віктор  Семчук (Теребовлянський район), Володимир Гарматій (Тернопільський район) та тернополянин Андрій Дрьомін. Тож низько схилімо голови та вшануймо хвилиною мовчання пам’ять усіх, хто загинув у боротьбі за свободу, цілісність та єдність нашої держави.
Хвилина мовчання за загиблими за волю і єдність України.
Учитель: Звертаючись до історичного минулого української нації, осмислюючи його духовні цінності, ми бачимо кращі риси наших предків: патріотизм, волелюбність, повага до своєї нації. Але чи легко бути патріотом? Чи вважаєте ви себе патріотами своєї держави? Чому?
Квітка 6. Любов до рідної землі.
-                     Українці люблять свою Батьківщину. Згідно з останнім соціологічним дослідженням, яке проводив Український центр економічних і політичних досліджень імені Олександра Разумкова, 84,5 відсотка українців вважають себе патріотами. Звичайно, кожна людина вкладає у слово «патріот» свій зміст.   
-                     А як ви розумієте значення слова «патріот»? Чи можна бути патріотом не тільки під час надзвичайних ситуацій, а і в повсякденному житті? Якби була можливість вибирати місце свого народження, де вони хотіли б народитися і чому?
Виразне читання вірша Ольги Гончар.
Нам говорили: бідні, нещасні...
Нас колисали: все буде класно...
Але прокинулась приспана сила -
Кожен у себе нині повірив.
Дай мені руку, друже мій, брате,
Будемо вкупі скрути долати.
 Дай мені руку, подруго-сестро,
 Рідному краю віддамо серце.
 Досить плачів! Досить поразок!
 До перемоги рушимо разом!
 Ми - як вулкан, наша віра - це лава.
 Слава Вкраїні! Героям слава!
ІІІ. Підсумки та рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
                   Підходить до завершення перший урок нового навчального року. Ви, діти, - майбутнє України. Від вас великою мірою залежить, якою буде наша держава через 10, 20, 30 років. Зробіть усе, щоб  Україна завжди залишалася єдиною країною: бо лише в єдності дій та соборності душ можна досягти величної мети – побудови економічно й духовно багатої, вільної, демократичної України, якою пишатимуться наші нащадки.





























Тема: Право власності.
Мета: ознайомити учнів з поняттями власність, форма власності, учасники цивільних правовідносин; формувати навички аналізу правових ситуацій на підставі окремих положень цивільного законодавства; формувати вміння складати порівняльні таблиці; виховувати почуття відповідального ставлення до своєї власності та власності інших.
Обладнання: Конституція України, підручник, презентація до теми уроку, комп’ютер, проектор.
Основні поняття: «власність», «форма власності».
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Гра «Інтелектуальна розминка».
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Поняття та форми власності.
2. Набуття права власності.
3. Права неповнолітніх осіб щодо розпорядження майном.
1. Поняття та форми власності.
Жодна людина, яка живе у цивілізованому світі, сьогодні не може обійтися без одягу, житла із побутовими умовами (меблями, телевізором, холодильником, тощо), книг, транспорту, навчальних закладів тощо.
Речі, які ти одягаєш, є твоїми, і ти кажеш, наприклад, «це мій костюм»; квартира чи будинок, де ви живете із родиною, і все, що у ньому знаходиться, також, твоє і твоїх батьків. Так, це майно твоє і твоєї родини, і ви є їхніми власниками.
Робота з поняттям
Власність це економічний термін, що означає приналежність особі того чи іншого майна.
Робота з документом
Ознайомтесь із статтею 41 Конституції України.
Завдання до документу
1. Тож які складові права власності визначено Конституцією?
1. Право володіння – фізичне володіння річчю.
2. Право користування – отримання від речі користі.
3. Право розпорядження – можливість визначати юридичну долю речі.
Право власності це врегульовані законом суспільні відносини щодо володіння,користування і розпоряджання майном (юридичний термін). Зміст права власності включає три складових:
1) Право володіння це юридична можливість особи фізично впливати на річ (фактично панувати над нею). Володіння може бути законне (купівля у магазині телевізора, отримання автомобіля у спадок, отримання подарунка) і незаконне (крадіжка, скупівля краденого, купівля магнітофона за дешевою ціною у наркомана).
2) Право користування це юридична можливість здобувати корисні властивості речі для задоволення потреб. Наприклад, користування одягом, автомобілем, зда­вання в оренду квартири.
3) Право розпоряджання це юридична можливість власника визначати долю речі. Наприклад, людина продає власний автомобіль, батько оформив доручення на сина на право керувати своїм автомобілем, художник подарував власну картину, родина викинула старі меблі на смітник.
Заповнити таблицю
Ø   Наведіть приклади речей, якими ви можете володіти, користуватися,розпоряджатися, та занесіть їх у таблицю, позначивши свої можливості «+», а відсутність можливості «-».

Назва речі
Наявність повноваження
Користування
Володіння
Розпорядження









Орендована машина, книжка сусіда, мобільний телефон.
Ø Чому, на вашу думку, в деяких випадках ви не маєте всіх повноважень щодо речі?
Дайте відповідь на запитання:

1.     Які дії може вчинити власник?
2.     За яких умов можливе позбавлення права власності?
Робота з документом (ст. 41 Конституції України).
 «Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним»
Підстави для позбавлення права власності:
1.     Примусове відчуження (за умови попереднього і повного відшкодування).
2.    
Конфіскація майна (виключно за рішення суду в умовах і порядку, визначеному законом).
У випадках, передбачених законодавством, у особи може бути примусово вилучена власність (відшкодовується вартість), або за рішенням суду (безоплатно). Примусово вилучені шляхом викупу можуть бути, наприклад, земельні ділянки у зв'язку із суспільною необхідністю (для будівництва дороги), земельні ділянки, на яких розташовані пам'ятки історії чи культури. За рішенням суду власність може бути конфіскована у випадку застосування до особи кримінального покарання у вигляді позбавлення волі на певний термін із конфіскацією незаконно нажитого майна, як стягнення за зобов'язанням (за борги) тощо.
Ø Які форми власності передбачені законодавством України?
Робота зі схемою «Форми власності»
Право державної власності це право держави як суб'єкта цивільних право­відносин володіти користуватися та розпоряджатися своїм майном через органи державної влади чи уповноважених осіб.
Право комунальної власності це право територіальної громади володіти, корис­туватися та розпоряджатися своїм майном безпосередньо та через органи місцевого самоврядування.
Право приватної власності це володіння, користування та розпоряджання фізичних та юридичних осіб своїм майном особисто або через спеціально уповнова­жених представників. Приватна власність може належати фізичним та юридичним особам.
2. Набуття права власності.
Перегляд уривків із мультфільмів «Троє із Простоквашино» та «Вінні Пух».
Мозковий штурм:
Запропонуйте, яким чином можна стати власником певного майна.
Бесіда:
·           З якими шляхами набуття власності вам доводилося зустрічатися?
·           Назвіть приклади набуття власності різними шляхами.
Розповідь учителя, робота зі схемою «Способи набуття права власності».
Способи набуття права власності можна поділити на первинні та похідні.
Первинні способи це способи набуття права власності, де особа стає першим власником або незалежно від волі попередніх власників.
Похідні способи це способи набуття права власності шляхом відчуження майна, коли особа стає другим (третім ...) власником за волею попереднього (попередніх) власників.
     Первинні:                                                                   Похідні:
– виробництво (винахід);                                         – купівля-продаж;
– знахідка (скарб);                                                     – дарування;
– приватизація;                                                          – обмін;
– привласнення загальнодоступних                       – спадкування...                                                            
   дарів природи
Набуття права власності залежить від цивільної правоздатності та цивільної дієздатності.
Цивільна правоздатність – це здатність особи мати цивільні права та обов’язки.
Цивільна дієздатність – це здатність своїми діями набувати і здійснювати
цивільні права та створювати цивільні обов’язки й нести відповідальність у разі
їх невиконання.
Міра ж цивільної дієздатності осіб визначається Цивільним кодексом
України.
Види цивільної дієздатності

Вид  дієздатності
Вікова група
Вікові рамки
Часткова
Малолітня
Фізична особа, яка
не досягла 14 років
Неповна
Неповнолітня
Фізична особа у віці
14–18 років
Повна
Повнолітня
Після досягнення
18 років (у разі
реєстрації шлюбу)



3. Права неповнолітніх осіб щодо розпорядження майном.
Бесіда:
Ø     Чи маєте ви особисту власність?
Ø     Яким чином ви її набули?
Ø     Чи збігаються ваші права та можливості з точки зору набуття власності та розпорядження нею з правами та можливостями ваших батьків, дорослих людей?
Розповідь вчителя.
Людина може стати власником майна з першого дня свого народження, а в окремих випадках і до народження (закон захищає права ненародженої дитини, що знаходиться в утробі матері).
Можливості щодо майнових прав неповнолітніх залежать переважно від їхнього віку.
Робота в малих групах з аналізу правових ситуацій.
Працюючи в групах, проаналізуйте запропоновані ситуації, використовуючи витяги із Цивільного кодексу України. Підручник ст. 95-97
Група 1.                                                                  
Дванадцятирічний хлопчик отримав на День народження цифровий фотоапарат. Однак він не вміє рим користуватися, фотографувати йому не цікаво. Хлопчик хоче поміняти фотоапарат на іграшку – автомобіль із дистанційним управлінням, який пропонує його вісімнадцятирічний знайомий. Чи може відбутися такий обмін?
Група 2.
П’ятнадцятирічна дівчина брала участь у зйомках рекламного відеоролика й отримала за роботу значну суму грошей. Вона прийняла рішення придбати моторолер, про який давно мріяла. Мати і батько дівчинки категорично проти покупки, вважаючи її небезпечною. Між батьками та донькою виник конфлікт. Як його вирішити, чи має право дівчина розпоряджатися грішми?
Група 3.
Семирічний хлопчик і його батьки несподівано дізналися, що двоюрідна бабуся залишила йому будинок у спадок і значну суму грошей на банківському рахунку. Чи може хлопчик отримати спадщину й користуватися нею?
Група 4.
Сімнадцятирічна дівчина одружилася з двадцятирічним хлопцем. Невдовзі після цього вона вирішила подарувати своєму чоловікові коштовну прикрасу, яку отримала в подарунок на весілля. Батьки категорично проти цього, наполягаючи, що в сімнадцять років вона ще не може самостійно приймати подібні рішення. Яка ваша думка щодо цього питання?
Група 5.
Одинадцятирічна дівчинка на отримані від батьків кошти замість продуктів купила собі дорогу іграшку. Батьки, дізнавшись про це, звернулися до адміністрації магазину з вимогою повернути гроші за покупку та забрати назад іграшку. Магазин заперечує, вважаючи, що дівчинка сама обрала покупку та прийняла рішення, до того ж іграшка необхідна саме дитині. Чи правомірні ці дії?
Група 6.
Шістнадцятирічні однолітки, допомагаючи сусідці копати город, знайшли горщик із золотими монетами початку ХХ ст. Їхні думки щодо подальшої долі знайденого розійшлися. Один вважає, що він повністю належить їм, та пропонує поділити знайдене. Інший пропонує віддати його власниці землі. Яка ваша думка щодо цієї ситуації.
Завдання:
Зробіть висновок щодо прав неповнолітніх власників.

ІV. Закріплення нових знань
Гра «Правовий світлофор»

Наведений перелік об’єктів розподіліть відповідно за формами власності.
1)    Літаки-винищувачі (д);
2)    Тернопільська ЗОШ№11(к);
3)    Скутер (п);
4)    Залізниця (д);
5)    Приватизована квартира (п);
6)    Кафе «Талісман» (п);

7)    Золотий перстень (п);
8)    Національний університет Т.Г. Шевченка (д);
9)    Чорноморський заповідник (д);
10) Чортківська міська лікарня (к);
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний текст підручника.
2. Написати твір-роздум на тему « Власність у нашому житті ».





Тема: Громадянство України
Мета: розкрити зміст понять «громадянин», «громадянство»; ознайомити                               учнів з основними нормами Закону України «Про громадянство України»; навчити розрізняти статус громадянина, іноземця, особи без громадянства, розв’язувати правові ситуації щодо набуття громадянства; формувати навички опрацювання і практичного використання нормативних актів; виховувати в учнів гордість за свою державу, належність до українського громадянства.
Обладнання: Конституція України, Закон України «Про громадянство України» від 18.01.2001 р. (витяги), паспорт громадянина України, політична карта світу, картки із завданнями для груп.
Основні поняття: громадянин, громадянство, апатрид, біпатрид, іноземець, підданство, філіація, натуралізація, принцип крові, принцип ґрунту.
Тип уроку: урок-практикум.
Хід уроку
І. Організаційний момент      
ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Запитання для повторювання та обговорювання
1.     Чи можливе існування людини, не пов’язаної з жодною країною?
2.     Що означає бути громадянином держави?
3.     Який документ підтверджує громадянство людини в Україні?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1.     Поняття громадянства.
2.     Порядок набуття та припинення громадянства України.
3.     Порядок визначення громадянства дітей.
1.     Поняття громадянства
«Мозковий штурм»
1.     Кого називають громадянином? Чи ви є громадянами України?
2.     З яким періодом у житті кожного з нас пов’язані ці поняття?
3.     Що таке громадянство і підданство? Чим підданство відрізняється від громадянства?
Громадянство – це стійкий, юридично визначений, необмежений в часі та просторі зв’язок  людини з певною державою із республіканською формою правління.
Підданство – це стійкий, юридично визначений, необмежений в часі та просторі зв’язок  людини з певною державою із монархічною формою правління.
 Усіх мешканців будь-якої держави можна віднести до однієї із категорій: громадяни, іноземці, особи без громадянства, особи із подвійним громадянством.
Апатрид – особа без громадянства.
Біпатрид – особа з подвійним громадянством. В Україні існує єдине громадянство.
Іноземець – особа яка має громадянство іноземних держав і не є громадянином України. Правовий статус іноземців регулюється Конституцією України, Закон України «Про правовий статус іноземців» від 04.02 1994 р. та іншими нормативними актами.
Робота з документом 
Запитання
1.                   Використовуючи текст Конституції України ст.26 визначте чим відрізняється правове становище іноземців від правового становища громадян України?
2.                   Використовуючи текст Конституції України ст.4, 25 визначте принципи громадянства України. Що означає принцип «єдиного громадянства».
Конституція України
Стаття 4
В Україні існує єдине громадянство. Підстави набуття і припинення громадянства України визначаються законом.
Стаття 25
Громадянин України не може бути позбавлений громадянства і права змінити громадянство. Громадянин України не може бути вигнаний за межі України або виданий іншій державі. Україна гарантує піклування та захист своїм громадянам, які перебувають за її межами.
Стаття 26.
Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України. Іноземцям та особам без громадянства може бути надано притулок у порядку, встановленому законом.
2. Порядок набуття та припинення громадянства України
Підстави для набуття громадянства України:
-         за народженням;
-         за територіальним походженням;
-         унаслідок вступу до громадянства;
-         унаслідок поновлення у громадянстві;
-         унаслідок усиновлення;
-         унаслідок встановлення над дитиною опіки чи піклування;
-         унаслідок встановлення над особою, визнаною судом недієздатною, опіки;
-         у зв’язку з перебуванням у громадянстві України одного чи обох батьків дитини;
-         унаслідок установлення батьківства.
Документом, що підтверджує громадянство України є, паспорт, паспорт для виїзду громадянина за кордон, тимчасове посвідчення громадянина України, а для тих, хто не досяг 16-літнього віку, - свідоцтво про народження.
Набуття громадянства при народженні – це філіація, після народження – натуралізація. Громадянство при народженні може бути набуте або на підставі громадянства батьків (принцип крові), або за місцем народження (принцип ґрунту). В Україні заборонена експатріація – висилка з країни своїх громадян, а також екстрадиція – видача іноземним державам своїх громадян.
Робота в групах
Завдання групи № 1.
- Визначити підстави набуття громадянства України за народженням (Закон України «Про громадянство», ст. 7).
Завдання групи № 2.
- Визначити підстави набуття громадянства України за територіальним походженням (Закон України «Про громадянство», ст. 8).
Завдання групи № 3.
- Які умови є необхідними для набуття громадянства України іноземними громадянами та особами без громадянства? (Закон України «Про громадянство»,
 ст. 9).
Завдання групи № 4.
- За яких умов особа втрачає громадянство України?  (Закон України «Про громадянство», ст. 19).
Завдання групи № 5.
- Які умови і порядок виходу з громадянства України? (Закон України «Про громадянство», ст. 18-19).
3. Порядок визначення громадянства дітей
Юридичний практикум
Задача 1.
   У родині Марії С. і Андрія В. народився син. Батьки громадяни України, син народився у Москві, де вони гостювали у родичів. Батьків цікавить, чи отримає їх дитина громадянство України, адже народилася вона за межами нашої держави. 
Задача 2.
  У пологовому будинку №9 міста Києва народилась дівчинка. Мати дитини –  громадянка України, батько – студент із Йорданії, громадянин цієї країни, який навчається у Києві. Батько вважає, що дитина є громадянином Йорданії, мати бажає, щоб донька отримала українське громадянство. Мати звернулася з проханням пояснити, яке громадянство матиме її дитина.
Задача 3.
  Під час навчання в університеті Ганна П. одружилася із громадянином Лівану Ахмедом Р. Після закінчення навчання вони виїхали жити до Лівану. Через рік у них народилась дівчинка. Мати хвилюється, чи має її донька право на українське громадянство.
Задача 4.
  Батьки 17-річного Андрія прийняли рішення виїхати на постійне місце проживання до Молдови, звідки родом батько. При цьому вони подали заяву про вихід з українського громадянства та прийом до молдавського громадянства. Хлопець не хоче розлучатися з батьками і готовий переїхати до Молдови, але не хоче втрачати українське громадянство. Він просить пояснити, чи можна вирішити це питання згідно з його бажанням.
Задача 5.
  Іноземний громадянин українського походження, який мешкає в канадській провінції Онтаріо, звернувся з проханням надати йому громадянство України. Який порядок вирішення цього питання?
Задача 6.
  Громадянка Т. розірвала шлюб із своїм чоловіком, вийшла заміж за іноземного громадянина і вирішила виїхати на його батьківщину в Угорщину. До заяви про вихід з громадянства вона додала прохання про вихід з громадянства України своєї 15-річної доньки. Яким має бути рішення з цього питання?
Задача 7.
  До дверей лікарні у м. Одесі було підкинуто немовля. Незважаючи на спроби співробітників лікарні і працівників міліції, встановити батьків дитини не вдалося. Як визначити громадянство дитини у цьому випадку, адже батьки її невідомі?
Задача 8.
  Марія Л., громадянка Білорусі, подала клопотання про прийняття її в громадянство України 29.05. 2008 р. У квітні 2005 року вона взяла шлюб з громадянином України і з того часу постійно проживає в його квартирі в місті Макіївка. Марія працює бібліотекарем, володіє державною мовою. Яким чином буде вирішене це питання?
Завдання 9.
  Офіцер уродженець м. Миколаєва, в 1991 році служив на Далекому Сході і в 2001 році, вийшовши на пенсію, подав заяву про надання йому українського громадянства. Чи має особа право на українське громадянство?
Порядок визначення громадянства дітей
Громадянство матері
Громадянство батька
Місце народження
Громадянство дитини
Україна
Україна
Україна
Україна
Україна
Україна
За межами України
Україна
Україна
Іноземець
Україна
Україна
Україна
Іноземець
За межами України
Україна

Україна
Без громадянства
Україна
Україна

Без громадянства
Без громадянства
Україна
Україна

Невідомий
Невідомий
Україна
Україна

Громадянин – це поняття політико-правове, воно визначає зв’язок людини з певною державою. Громадянство визначає взаємні права та обов’язки громадянина і держави. Бути громадянином своєї держави – це означає скрізь і завжди відчувати її турботу, підтримку, можливість мати та реалізувати свої права та свободи.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
Колективна робота за завданнями.
1.       Дайте визначення понять «громадянство», «підданство», «апатрид», «біпатрид».
2.       Назвіть конституційні принципи громадянства в Україні.
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання.
1.     Опрацювати відповідний текст підручника.
2.     Розглянути паспорти батьків, свідоцтво про народження, з’ясувати, які
відомості вони містять.
3. Скласти кросворд за темою.         





Немає коментарів:

Дописати коментар

Популярні публікації